Wednesday 8 July 2009

Liverpool Conference



Hari Isnin(6/7/09) adalah hari yang agak memenatkan sebab landlord hantar orang untuk tukar boiler kat umah.Boiler ni fungsinya untuk air panas dan juga heater.Masa winter hetu, kejap on..kejap off aku nyer heater..bosan jugak dibuatnya..sampai huby terpaksa beli heater electric..nasib baik shower umah aku ni shower electric, kalu tak bercinta nak mandi time sejuk2..Landlord ni ok jugak la orgnya cuma kedekut sikit je..slalu mai kalu ada masalah tapi bab nak tukar baru..lambat sikit..fix je kejanya..

Rumah aku berselerak macam tongkang pecah.Huby dah naik tensen.mana taknya bilik study aku sumer dah masuk bilik tido, n barang dapur sumer dah masuk ruang tamu..arghh..ktrg punya la malas nak pindah umah sbb malas dah nak kemas2, tp kalu camni nyer selerak..rasa cam nak pindah je..hai..nasib la dok negeri org ni..asyik kena buli je..org kata dok oversea best..tp cabaran..hanya allah sahaja yang tahu..tu belom masuk org2 malaysia yang kena tipu deposit dan sebagainya..macam2 la..hai, ya allah ..kuatkanlah semangat kami untuk menghabiskan pelajaran kami disini..sikit je lagi..amin..

Dengan umah yg ditinggalkan selerak pada pukul 10mlm, huby pun vacum la apa yg patut..huh..sian huby, aku pulak takle nak tlg pape.Aku masak apa yg patut mlm tu sbb esok ada conference kat liverpool.Mouldy dengan Nik Reeves yang arrangekan pengangkutan, so they decide nak bertolak kul 6.30pagi.awalnya..Mouldy dan Gordon Brown(ps:pengurus geran sv aku,bukan Prime minister tau..ehehhe)bawak Minivan dan Nik Reeves bawak van 7 seater.Mouldy suh pregnant mummy naik van , sbb selesa sikit..so dalam van ada Nik(X-ray Manager lab aku),Mattew(post-doc),Yi Song(TEM expert),sobri n me(student..ehheheh) n Prof. Derek..Sheffield -Liverpool adala dalam 2jam 30 minit, tp sbb jalan ke Manchester jammed dengan hebat skali, ktrg pun sampai dalam kul 10++..siap berenti MacD lagi breakfast, gara2 aku nak gi toilet..drg pun amik kesempatan minum kopi..muahahahha..

Sampai je, Mouldy terus tanya Nik kenapa ktrg lambat 30 minit dari drg.Sumer dok risau takut aku terbesalin kat Peak District area( kwsn berbukit peranginan Shef ke MU).Sara(Iran) n Beata(Poland), dua labmate aku yang sentiasa concern terus berkerumun kat aku, risau kalu2 aku sakit ke apa..ehehhe..kelakar je..aku baru je 31 mgu, insyaalah belum lagi..kataku menenangkan dua gadis comel tu..

Lepas minum seteguk air jus, ktrg dipanggil untuk taklimat conference.Conf ni satu hari je, tapi sangat effective. Speaker sumer professional.Conference ni about transition metal-oxide.Aku tak take part pun, tp sbb sv aku advise gi, aku gi la..sbb sepatutnya aku ngn huby gi germany tahun ni, conf bulan sept..tapi..sept is my due..so, that why aku attend je conf kat liv ni..amik mood kata org..tp tak sangka, punya la banyak input..especially dalam bidang kerja huby la..banyak org discuss pasai li ion battery..

Conference banyak berkisar pasai result TEM jugak..banyak technology baru drg discuss..aku yang tak pandai bab TEM ni pun, alhamdulillah..boleh la paham sikit..dah banyak kali aku attend kelas TEM, tp susah amat nak describe result dia..but, i got something in this conf...which is very good..

Masa conf. ni terjumpa Maria, student uni. of Liv, tapi org cyprus. Dia discuss result impedance dengan aku.Drg tak study details bab impedance, tp kalu pojek aku, mmg kena details bab impedance ni..Nahum( posdoc-special for impedance from spain) khusus ditugaskan dalam lab aku untuk ngajar buat impedance..so segala fitting mak nenek sumer keja aku..so setakat nak tolong maria sepratekan bulk ngn grain boundary dia.insyaallah..i could help you maria..just give me a call..cewah..perasan..

Gambar adala sikit sempat aku snap time nak balik..conf full sgt schedule sampai aku tak sempat nak berposing..pakai baju kurung time ni..cewah..ni pun sbb sumer baju dah tak muat ngn perut..huhu..nasib baik la ada baju kurung ni satu yang tak sangkut kat perut..eehheheh..tu pun kontrovesi abis, labmate pakat dok belek baju jenis apa aku pakai..drg kata warna warni..ahhahah..lawak gila..


Huby and Me

Kiri: Chaw(Malaysia),Winson(Taiwan) huby and Ian(Taiwan)

Mattew(British), Nik Reeves(Scottish),Nahum (Spanish) and Huby

Kiri: Nik,Mattew,Winson,Derek,Aku,Khan(Pakistan),Yi Song(China) dan Honza(Prague)

No comments: