Friday 5 June 2009

Kebun Mini En. Sobri di Fawcett Street

Hai..huby aku ni mmg minat sgt berkebun..dulu kalu kat perlis, biar umah tu penuh simen pun..dia tanam penuh dalam pasu..kalu aku tak berleter, agaknya kereta pun takle nak parking kat umah ktrg dulu..Kiri kanan side umah, penuh dengan pasu...Aku suka petik je..hehehe..time tanam..dia la..ehehhee

Umah ktrg kat sini umah flat je..so takder tanah la..ader sikit balkoni.Erm..balkoni yang seciput ni pun telah dimanfaatkan oleh en. sobri untuk menanam..This time aku lak yang tak sabo sbb tanaman kali ni adalah sawi,kangkung,spring onion, tomato, daun laksa, kacang buncis, parsley dan juga potato..potato coming soon sbb pasu beso baru arrive..ehehhe..

Skg musim panas..tiap2 petang ktrg lepak kat balkoni jirus pokok..bestnya rasa.cam dok kat umah flat kat mesia..huby dok berangan nak cr umah ada tanah nanti sbb nak tanam pokok2 dia..ehehhe..klako je..jgn kebun dia jd utan udah le..Pokok sawi dan kangkung diimport benihnya dari Malaysia..sanggup tu mak mertuaku pos utk anak kesayangannya..ehehhe..tukang makan.aku la..ehehhehe..

Tahun lepas pokok tomato berbuah dengan lebat skali..Tony, which is our sv tukang supply buluh utk pagar pokok dsbgnya..Tony ngn huby satu minat..so, kalu bincang bab lain selain dr kerja, dia akan tanya perkembangan pokok huby..hai..terbalik lak..lelaki dua org tu pulak minat menanam..tapi kebun sv lagi beso la..jeles aku tgk..siap buah beso2..tahun ni tak tau lagi bb dia tak invite lagi ktrg lepak ke umah dia, lagipun dia baru abis sapatikal kat spain for 6 months..aku pun tak sempat nak tanya pasai kebun dia this year..

Tahun lepas kak samila dapat merasa pokok sawi sbb time dia dtg umah, ktrg buat bihun goreng pakai sawi hasil tanaman..this year, tak tau la rezeki sapa..tapi tahun ni, huby buat backup..so abis petik sumer sawi dalam 4 pasu tu..dia akan tanam balik benih yang dah disemai..very smart..ehehhe..sbb summer pun bukan lama..kejap je..so dpt la merasa hasil tanaman sendiri..ish..tak sabo lak nak petik kacang ni..ehehhe..dah ada buah 3 biji, tp kocik2 lagi.so far..sawi je yg dah beso ngn daun bwg..



No comments: