Monday 11 May 2009

Ayahandaku sayang telah kembali ke rahmatullah..

AL-FATIHAH BUAT AYAHANDA : OSMAN BIN NAYAN

Telefon asyik berbunyi je..time tu pukul 4 pagi waktu UK..aku macam bermimpi sbb maklumla malam sebelum tu, aku mmg tak le tido walaupun sekejip..tak lama lepas tu, aku dengar lagi macam talifon bunyi..jam pulak berbunyi sebab subuh dah masuk..subuh habis pukul 5..kelam kabut aku bangun sbb nak semayang subuh..kejut huby cepat2 sbb takut tak terkejar waktu..

Lepas sembahyang subuh, plannya nak tido semula..maklum la awai lagi..baru pukul 4.45pagi..baru je nak baring, telefon bunyi lagi..aku dah tak sedap hati, sbb no. Malaysia yang naik..macam dapat kuagak je..017-44....'Hello, adik..ayah dah takder'..zzzuppp..jantungku..huby cepat2 pegang aku..dia pun dapat teka agaknya, sbb kol dari mesia waktu pagi2 buta ni..mesti ada apa2..

Terdiam kami berdua seketika.."adik..ok ka??...hello..ok ka.."..ok..nanti cari tiket balik malaysia..kataku..sekarang ni, pukul 1 tengahari..orang dah ramai kat umah kata abg zul..Rukun tetangga sumer ada, diorang akan uruskan mayat dan kebumi lepas asar..adik takyah balik la..lagipun kalu balik, tak sempat juga jumpa..adik dah balik hetu..kira taklah terkilan sangat..kalu tunggu adik balik, 14 jam je utk flight..siksa mayat..

Huby peluk aku..redha je la yang..ayah meninggal dalam tidur..mudahnya..mana tau berkat doa yang pada dia..takder sakit tenat yang menyiksakan dan sebagainya..redha ya..terkedu aku dengar huby cakap camtu...

Bila calm sikit..aku pun duduk kejap, dan doa pada ayah..ya lah..dia dipanggil mengadap illahi..takder sumer benda dalam dunia ni yang akan kekal..'Tiap-tiap yang hidup pasti akan mati'..

Teringat saat aku tiba dari airport sebulan yang lalu..di hospital seberang jaya.."Cek ..cek balik tengok ayah?? cek sihat??..ayah ingat ayah dah nak mati tak dapat nak jumpa cek.., ayah rasa macam nak mati dah haritu..alhamdulillah..cek balik..boleh ayah tengok cek..lama cek pi na..bila cek nak balik dok sini??"..teringat kata2 ayah ketika aku dan sobri melangkah masuk ke wad..

Lepas ayah keluar wad, ayah sedih sgt sbb tgk muka aku ada parut campak..hari2 dia nak datang tgk aku..aku sedih sangat time tu..sapa yang tgk sapa ni..patutnya aku ..anak..yang tgk ayah..ITULAH NAMANYA AYAH...takkan sama layanan anak terhadap ayah dengan layanan ayah terhadap anak..

teringat kata-kata ayah pada huby.."cek..esok cek balik..ayah nak dok dengan cek tau"..ya allah..tak dapat kuteruskan menulis blog ni..ya allah...air mataku..ya allahh..

No comments: